15 cze

Numer 1/2015

WYSPA_OKL

KUP NUMER 1/2015 W WERSJI PAPIEROWEJ

DWUGŁOSY

  • Nie można poznać przyszłości. Z Antonim Liberą rozmawia Adrian Sinkowski
  • Jarosław Górski: recenzja nowego tłumaczenia Sofoklesa

ESEJ

  • Wojciech Kaliszewski: Jarosław Marek Rymkiewicz patrzy na obraz Chełmońskiego

PROZA

  • Marek Ławrynowicz: Święta wojna
  • Jan Strękowski: Cud
  • Jan Henzel: Święty

POEZJA

  • Stanisław Dłuski: Piosenka z tatarem w tle | *** TAM, za lasem, gdzie opuszczają mnie | Do salonowych nihilistów | Poeci tłumaczeni na wszystkie języki świata | Barbarzyńcom pochylonym z troską nad nicością
  • Zbigniew Jerzyna: *** Jestem | *** Widziałeś, aby miłość walczyła do końca | *** Przyjaciele odchodzą | Ojczyzna
  • Dariusz Dziurzyński: Wyprawa na Olimp | Przed egzekucją | 1863 | Olbrzymki
  • Paweł Mossakowski: *** Obudziłem się w środku nocy z krzykiem, z pierwszym krzykiem | Obudziłem się w środku nocy | *** Bije dwunasta | Skóra
  • Uta Przyboś: Nowy rok | Stawisko | Mucha | Człowieczeństwo | *** …jest jak piękno prostej… | Przypis

WYWIAD

  • Ogrodnicy z krwią na rękach. Z Martinem Pollackiem rozmawia Bartosz Marzec
  • Stolicą świata jest miejsce, w którym jesteśmy obecnie. Z Tomaszem Różyckim rozmawia Adrian Sinkowski

FELIETON

  • Mirosław Bańko: Lewa, prawa
  • Karol Maliszewski: Dziś: kołonotatnik
  • Piotr Wojciechowski: Jedni od Dickensa, drudzy od Dostojewskiego

DZIENNIK

  • Jerzy Górzański: Rozkoszna melancholia wygnania (1)

NOWE NAZWISKA

  • Paula Gotszlich: Rosół z kury (czyt. rosół, skóry) | Apel | Slam | Naprawdę tak ktoś powiedział w grudniu 2012 | Nieszczęśliwe zakończenie
  • Karol Bosek: Uczucie (fragmenty)

GALERIA NA WYSPIE

  • Małgorzata Karolina Piekarska: Bujna twórczość

PERYSKOP

  • Z redakcyjnej poczty (redaguje Piotr Dobrołęcki)

RECENZJE

  • Wojciech Kaliszewski: To, co przemija i to, co zostaje (Urszula Kozioł, Klangor)
  • Maciej Duda: Praca na całe życie (Monika Rakusa, Cień)
  • Jakub Skurtys: Potyczki (Darek Foks, Susza)
  • Karol Maliszewski: Słowo, które kiedyś było ciałem (Jacek Podsiadło, Przez sen)
  • Teresa Tomsia: W poszukiwaniu „niewątpliwej pewności” (Adriana Szymańska, Złoty dzięcioł)
  • Janusz A. Kobierski: Ocalone ślady (Teresa Tomsia, Gdyby to było proste)
  • Justyna Kasperek: Architektura przeżyć (Krzysztof Jaworski, .byłem)
  • Ryszard Kaczyński: Brak słów (Michał Maciej Kostecki, Szalony motyl: aforyzmy i zabawne sentencje)
  • Zbigniew BidakowskiStadion mój widzę ogromny (Janusz Drzewucki, Stan skupienia)
  • Ryszard Kołodziej: Między Literaturą a Polityką (Jerzy Giedroyc – Teodor Parnicki, Listy 1946-1968. Część pierwsza, Część druga)
  • Piotr Dobrołęcki: Życie we fragmentach (Krzysztof Kulicki (Kulwietis), A…, B…)

KRONIKA

Redaguje Piotr Dobrołęcki

KRONIKA REGIONALNA

Redaguje Lilia Latus

NASI AUTORZY

CYPEL

  • Maja Jenerowicz: Suma znanych strachów
  • Natalia Wojciechowska: Facelit
  • Piotr Wojdat: Przegląd płytowy 2015

 

 

17 mar

ZAPRASZAMY – Wyspa w Tarabuku

Fundacja Otwarty Kod Kultury zaprasza na spotkanie w ramach cyklu „Kawa i czasopisma”, które odbędzie się w środę 25 marca o godz. 18.30 w warszawskiej księgarni&kawiarni Tarabuk przy ul. Browarnej 6. Gośćmi cyklu będą tym razem przedstawiciele redakcji „Kwartalnika Literackiego Wyspa”.

W czasie spotkania z redakcją czasopisma porozmawiamy między innymi o stałych współpracownikach „Wyspy”, próbując odpowiedzieć na pytanie, jakie reprezentują środowisko i na ile „Wyspa” jest otwarta dla debiutantów? Zastanowimy się także, czy redakcja ma ambicje odkrywać nowe literackie talenty. Ciekawić nas będzie sposób selekcji materiałów i doboru tekstów. Skorzystamy z okazji, by zapytać, skąd się bierze tajemniczy suplement, który rokrocznie pojawia się jako dodatek do jednego z numerów kwartalnika. Porozmawiamy również o literaturze serbskiej, której duży blok pojawił się w ostatnim numerze „Wyspy”.

W spotkaniu wezmą udział redaktor naczelny – Piotr Dobrołęcki i jego współpracownicy – Janusz Drzewucki i  Witold Kaliński. Prowadzi Barbara Klicka.

05 mar

POLECAMY: Konkurs na Literacki Debiut Roku

Ruszyła IV edycja konkursu „Literacki Debiutu Roku” organizowanego przez Wydawnictwo Novae Res pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Konkurs został  zainicjowany, aby promować polskich debiutantów w zakresie literatury pięknej. Głównym celem konkursu jest wyłonienie w danym roku kalendarzowym najlepszej powieści, która nie była dotychczas nigdzie publikowana drukiem. Konkurs składa się z czterech etapów: naboru tekstów, ich oceny przez Komisję Opiniującą, oceny przez Kapitułę oraz wyłonienia laureatów i wręczenie nagród.

Zgłoszenia do „Literackiego Debiutu Roku” dokonuje autor powieści lub osoba przez niego upoważniona, przesyłając do dnia 15 kwietnia 2015 roku jej wersję elektroniczną (zapisaną w formacie .doc lub .rtf na płycie CD lub DVD) na adres: Wydawnictwo Novae Res, al. Zwycięstwa 96/98, 81-451 Gdynia z dopiskiem: „Literacki Debiut Roku”.  Na płycie CD/DVD oprócz utworu należy umieścić wypełniony formularz zgłoszeniowy, a do zgłoszenia dołączyć własnoręcznie podpisane oświadczenie (szczegóły w regulaminie dostępnym na oficjalnej stronie konkursu www.literackidebiutroku.pl.

Partnerami konkursu są: Gdynia Literacka, Matras Księgarnie, International Paper, Gazeta.pl Magazyn Charaktery, Magazyn Literacki Książki, oraz Radio Zet Chilli. Patronat honorowy sprawuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

04 lut

NADESŁANE: Słowo jest ogień

Miło mi powiadomić przyjaciół Zaułka Wydawniczego Pomyłka, że ukazał się książkowy zapis monodramu Mariana Dworakowskiego Słowo jest ogień… Jego prapremiera miała miejsce w Szczecinie 22 marca 2013 roku w Teatrze Małym.

Czym jest spektakl Teatru Współczesnego w Szczecinie w wykonaniu Mariana Dworakowskiego? To ważne i genialne dzieła polskiego romantyzmu z towarzyszeniem muzyki Leszka Możdżera. Wszystkie teksty łączy wątek biograficzny związany z obecnością polskich romantyków w Paryżu, zapisany we wspomnieniach Norwida. Poeta – całkiem serio brzmiący w Fortepianie Szopena, w Czarnych kwiatach pozwala sobie na dowcip i błyskotliwe złośliwości.

Marian Dworakowski to aktor, reżyser, poeta, tłumacz. Ukończył Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1976). Występował na scenach polskich oraz m.in. na scenie Volkstheater w Wiedniu, australijskiego The Bell Shakespeare Company, Sydney Theatre Company, State Theatre Company of S.A., Griffin Theatre, Nimrod Theatre, Australian Opera. Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych, filmowych i telewizyjnych, wyreżyserował kilkanaście spektakli (wśród nich Europa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (1990), Hamlet w New Theatre w Sydney (1996)). Wydał zbiory poezji: Na biegunach (1995), Ashes of Thoughts (1995), Szklanka mleka dla olbrzyma (1996), Wiersze i niewiersze (2002). W Teatrze Współczesnym w Szczecinie pracuje od sezonu artystycznego 1997/98.

Spektakl Słowo jest ogień… będzie miał swoją warszawską premierę, organizowaną przez Instytut Teatralny: 5 lutego br. o godz. 19.00. Instytut Teatralny
im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1, 00-467 Warszawa.

REZERWACJA:
bilety@instytut-teatralny.pl
tel. 22 501 70 02

Książeczkę “Słowo jest ogień…” można kupić za jedyne 10 pln (plus porto) na allegro lub na stronie www.zaulekpomylka.pl w zakładce Kiosk

Cezary Sikorski
20 gru

Maciek Abramowski: Wymknąć się konieczności

Remigiusz Grzela, Złodzieje koni. Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2014

Złodzieje koni to opowieść o opowiadaniu. Nie ma tu jednej, odgórnej narracji, obiektywnej warstwy spisanego świata, nie ma bezpiecznego dystansu, z którego obserwujemy – wyniośle świadomi – cudze złudzenia. Zamiast powieści prowadzonej z jednej, dominującej pozycji Grzela plecie warkocz meandrujących narracji, krzyżujących się i wirujących wokół wspólnych punktów, skrzących się refleksami cudzych punktów widzenia, jednocześnie uciekających przed spojrzeniem, zapętlających się i rozlewających
we własnych kierunkach, gubiących się w wirach fiksacji i kompulsywnych powtórzeniach i nawrotach. Opowieści trzech pokoleń – opowiadane sobie w ciszy, czasem skrycie spisywane, czasem uporczywie wypowiadane w chwilach kryzysu – tworzą wielowymiarową mozaikę relacji, spojrzeń, rozbieżności i nieporozumień. Read More

20 gru

Marta Brzezińska: Rymowanki z krańca świata metafory

Eda Ostrowska, Ptak w tak-taku [Widowisko poetycko-muzyczne]. SIW Katowice 2013

Sięgając po tomik Edy Ostrowskiej Ptak w tak-taku [Widowisko poetycko-muzyczne], właściwie wiadomo, czego się spodziewać. Będzie się kotłowało z wersu na wers zapamiętalej, do rytmu, do taktu i do bólu. Będzie groteskowo, będzie ironicznie i będzie szczerze: „kiedy byłam / słodką dziewczynką / zabijałam koty / żebyś wiedział o tym / nie dla psoty / lecz z niemoty”. Zmysłowość, wolność ekspresji i niezwykła świadomość języka układają się w pobrzmiewające znajomo konfiguracje. Barokowość poezji Ostrowskiej, dynamicznie utkana, pozaplatana z konceptów i paradoksów jest jej znakiem rozpoznawczym – i niewątpliwie sprawdza się również w tym tomiku jako podstawowy trop interpretacyjny:

porzucał i wracał
w powietrznej trąbie
piękny chłopiec
zepsuty w środku
jak w kołowrotku Read More

20 gru

Hubert Czarnocki, wiersze wybrane

***
Tu gdzie nawet drzewa
mówią patrz w górę,
ten dzień kto zapomni?

Kto dłońmi na szybie
będzie go szybko zapominał?
Jakie deszcze spiszą wspomnienia
na naszych ciałach?
Ktoś je przeczyta?

Tamten chłopiec, który biegł
kiedyś latem po sadzie,
tylko ja o nim pamiętam?
Jaki czas rozstrzelał jego
niebieską koszulę?
W którym roku aresztowali
jego mały drżący cień?

Dzieciaku, szalony chłopcze,
który kradłeś kiedyś jabłka w sadzie,
jeszcze zobaczysz, popamiętasz,
nikt o tobie nie będzie pamiętał. Read More