25 Paź

Kwartalnik Literacki Wyspa 3/2016

wyspa_3Wyspa 3/2016 już w sprzedaży! Prezentacja nowego numeru odbędzie się w Krakowie w ramach 20. Międzynarodowych Targów Książki (Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków, ul. Galicyjska 9). Spotkanie pt. „Cienka linia grafomanii” poprowadzi red. naczelny – Piotr Dobrołęcki. Zapraszamy 29 października na godz. 12 do sali Lwów A.

Trzeci numer „Kwartalnika Literackiego Wyspa” zdobią prace Sabiny Samulskiej. O artystce tak pisze Małgorzata Karolina Piekarska: „Jej rysunki pokazują radość tworzenia, zabawę komentarzem, a także formą. I choć na pierwszy rzut oka przypominają rysunki i malarstwo francuskiego związanego z kubizmem artysty Fernanda Légera, bo podobnie jak u niego jest tu abstrakcja i półabstrakcja pełna cylindrycznych form, zaś Samulska podobnie jak Léger ogranicza postać człowieka do czystego kształtu, a jednak udało się Samulskiej wypracować własny styl”.

W numerze znajdziecie Państwo wiersze Mirona Białoszewskiego. Pochodzą one z tomu „Utwory zebrane”, który ukaże się pod koniec roku. Po ponad trzydziestu latach od śmierci Mirona Białoszewskiego Państwowy Instytut Wydawniczy wyda nieznane, rozproszone po czasopismach i nigdy wcześniej niepublikowane utwory poety z wczesnego i dojrzałego okresu twórczości Białoszewskiego – począwszy od młodzieńczych tekstów pisanych podczas okupacji, poprzez utwory z czasów debiutu książkowego i późniejszych eksperymentów językowych, aż po późne wiersze z początku lat sześćdziesiątych.

Publikujemy także zapis rozmowy z Włodzimierzem Odojewskim (przeprowadzonej w 2008 roku), wywiad z Jackiem Komudą, fragment powieści Tadeusza Lewandowskiego „Łagodna skóra Teneryfy”, felietony Mirosława Bańko, Karola Maliszewskiego i Piotra Wojciechowskiego oraz „Wędrowniczek Marka Czuku”.

W dziale poezji znalazły się wiersze Miłosza Waligórskiego, Seweryna Górczaka, Cezarego Macieja DąbrowskiegoPrzemysława Szawłowskiego.

Spis treści

ESEJ
Teresa Tomsia: Dwa spojrzenia. Metafory odchodzenia
Janusz Drzewucki: Struktura niebytu

WYWIAD

PROZA
Marek Czuku: Wędrowniczek Marka Czuku (1)
Tadeusz Lewandowski: Łagodna skóra Teneryfy
Radosław Wiśniewski: Znak, że pieśni powrotu to czas

POEZJA
Miron Białoszewski: Ale nabrałem ludzi I Banie okolicznościowe I (Z dziennika) I Sztukowanitas Sztukowanitatum I Z dziennika (z rachunku)
Miłosz Waligórski: [„kocham”] I próbując określić zawód jaki sprawiłem córce I
niedobór I  marzenie ściętej głowy I niewierność I [dziura] I  przechwyt I fajka pokoju I przystań I słowo marynarza I śmieciówka I albania I najryzykowniej I jeśli boga nie ma
Seweryn Górczak: Fałsze I Wydmo I ***[Miasto pod]
Piotr Milewski: Butelka I Martwa natura I Szarość I W tym samym miejscu I Kłopoty ze wstawaniem
Aleksandra Słowik: ***(Nie wiem…) I ***(Przesuń się…) I *** (Do czego…) I *** (Przychodzi chwila…) I ***(Najlepiej znam…)
Cezary Maciej Dąbrowski: Artysta I Widzieć! I  Plastikowe czasy

NOWE NAZWISKA
Przemysław Szawłowski: Nie wiem I Niepokój I Zwiędłe kwiaty

FELIETONY
Mirosław Bańko: Malować dźwięki
Karol Maliszewski: Góry Literatury, czyli „zaczerpnięcie powietrza”
Piotr Wojciechowski: Lepiej wiedzieć, choćby za dużo

GALERIA NA „WYSPIE”
Małgorzata Karolina Piekarska

PERYSKOP
Z redakcyjnej poczty

RECENZJE
Katarzyna Wójcik: Interpunkcyjne szaleństwo (Keith Houston, Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych)
Wojciech Kaliszewski: Dwa brzegi (Zbigniew Jankowski, Wolne miejsce)
Mateusz Wabik: Na lekcji poezji u japońskich mistrzów haiku (Maksymilian Tchoń, Walkirie.Noc ciszy)
Paweł M. Wiśniewski: Potrzeba przypomnienia korzeni (Andrzej Muszyński, Podkrzywdzie)
Mateusz Wabik: Nietuzinkowe historie i eksperymenty formalne (Ewa Olejarz, Milczenie placu zabaw)

KRONIKA

KRONIKA REGIONALNA