27 sierpień

Festiwal Reportażu Non-fiction

Festiwal Reportażu Non-fiction odbędzie się od 27 do 29 sierpnia w Krakowie, w Pałacu Potockich (Rynek 20). Większość spotkań będzie transmitowanych w sieci.

Tematem tegorocznej edycji festiwalu jest jutro. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Czy da się zatrzymać katastrofę klimatyczną? Jak będą wyglądać i funkcjonować miasta? Czy jesteśmy świadkami i uczestnikami rewolucji informacyjnej? Czy pandemia COVID-19 trwale zmieni świat?

Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie Re-prezentacje.

“Robimy to dla wszystkich osób, którym nie jest obojętny los innych ludzi” – powiedziała w rozmowie z PAP Dorota Skowron z zespołu Non-Fiction. “Reportaż jest dość ciężkim gatunkiem literackim, ale nasz festiwal dostępny jest dla wszystkich, nie tylko tych, którzy się nim interesują. A to dlatego, że mówimy o kwestiach społecznych: katastrofie klimatycznej, zmianach zachodzących w miastach, zagadnieniu pracy” – podkreśliła współorganizatorka tegorocznego wydarzenia.

Imprezę zainauguruje rozmowa z reporterem Arturem Domosławskim wokół jego książki pt. “Wygnaniec. 21 scen z życia Zygmunta Baumana”. Piątek będzie też dniem spotkania z aktywistką i dziennikarką Mają Staśko. Uczestniczyła będzie w niej też Alina Czyżewska – aktorka i aktywistka działająca w stowarzyszeniu Sieć Obywatelska Watchdog Polska.

W sobotę goście wspólnie z Mikołajem Marcelą, autorem książki “Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat”, zastanowią się nad tym, czego tak naprawdę uczymy się w miejscu, gdzie spędzamy wiele lat swojego życia. Z kolei dziennikarze Dariusz Rosiak i Karolina Baca-Pogorzelska zaproszą do dyskusji o przyszłości ich zawodu; spróbują odpowiedzieć na pytania o to, jaką funkcję będą pełnić przedstawiciele ich profesji, i czy będą mieli szansę realizować swoją misję w świecie nowych mediów.

Następnie o poruszanych w swoich książkach zagadnieniach opowiedzą Agata Listoś-Kostrzewa, autorka “Ballady o śpiącym lwie” i Tomasz Markiewka, autor publikacji pt. “Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat”. Drugi dzień festiwalowych spotkań zakończy debata dziennikarzy Adriany Rozwadowskiej i Łukasza Komudy na temat przyszłości rynku pracy.

W niedzielne popołudnie wszyscy chętni będą mieli okazję posłuchać, co do powiedzenia ma osoba zajmująca się na co dzień trójką dzieci, w tym jednym z niepełnosprawnością. Rozmowa wokół książki “Emil i my. Monolog wielodzietnej matki” Magdaleny Moskal, to okazja do spojrzenia na kwestię konieczności funkcjonowania w danym systemie z zupełnie innej, często niedostępnej dla nas strony.

Wokół zupełnie innej tematyki krążył będzie Rafał Matyja, który w swojej książce “Miejski grunt. 250 lat polskiej gry z nowoczesnością” opowiada historię rozwoju miast, zastanawiając się w jaki sposób rodziła się współczesność, którą znamy dziś, i w jaki sposób proces ten wpływał na życie mieszkańców.

Z kolei dziennikarz Dionisios Sturis w książce “Zachód słońca na Santorini. Ciemniejsza strona Grecji” zabiera czytelników w świat, którego nie dostrzegamy z perspektywy turystów cieszących się raz w roku z pobytu w raju na ziemi. Rozmowa z nim będzie okazją do wysłuchania historii o działającej przez lata partii Złoty Świt, której nacjonalistyczni działacze stanęli przed sądem m.in. za zabójstwo rapera Pavlosa Fyssasa, po którym w kolebce demokracji rozpoczęła się walka o przywrócenie jej właściwej rangi.

Tegoroczny festiwal zakończy dyskusja aktywistów Jana Śpiewaka i Cecylii Malik oraz dziennikarza Szymona Bujalskiego, którzy wspólnie zastanowią się nad przyszłością miast w obliczu katastrofy klimatycznej.

W związku z obowiązującymi obostrzeniami na każde spotkanie zaproszonych może zostać 40 osób. W tym roku organizatorzy festiwalu zdecydowali się na wprowadzenie płatnych wejściówek, które zakupić można za pośrednictwem strony: https://app.evenea.pl/organizator?id=284909. Bilety kosztują od 5 do 20 zł, a goście sami zdecydują, jaką kwotą wspomogą organizatorów imprezy.

“W tym roku zdecydowaliśmy się wprowadzić płatne wejściówki z kilku powodów. Obostrzenia pandemiczne wymuszają na nas dystrybucję biletów. Po drugie, odpłatność ma za zadanie zmobilizować uczestników do przychodzenia na spotkania. Po trzecie, jest to symboliczna forma wsparcia i docenienia naszej pracy, która jednocześnie pozwoli zmniejszyć dziurę w budżecie” – podsumowała Skowron.

Szczegółowe informacje https://nonfiction.pl.